شتابدهنده ها

پس از ورود استارتاپ ویکند و رویداد های مشابه به ایران جای خالی یک برنامه جامع و کامل برای پیگیری استارتاپ ها و تسریع کار آن ها دیده می شد. چند وقتی است که شتابدهنده ها نیز برای پر کردن همین جای خالی وارد صحنه کارآفرینی شده اند.
شتابدهنده ها یا accerelator ها برنامه هایی برای کمک به استارتاپ ها و در واقع کاتالیزور کارآفرینی محسوب می شوند. شتابدهنده ها معمولا مبلغی به عنوان سرمایه اولیه (مبلغی بین ۸۰۰۰ دلار تا ۲۰ هزار دلار) به هر تیم می دهند و در مقابل درصدی (بین ۱۵ تا ۳۰) از سهام شرکتی که استارتاپ ثبت می کند دریافت می کند.
اما شتابدهنده ها تنها سرمایه اولیه نمی دهند، آموزش توسط مربیان (mentor) استارتاپ و فضایی برای کار تیم ها نیز بخشی از خدماتی است که به استارتاپ ها ارائه می کنند.
در ادامه ۵ شتاب دهنده فعال در ایران معرفی می شوند:

۱- آواتک
مدیر آواتک محسن ملایری است و آواتک وابسته به گروه سرمایه گذاری «سرآوا» می باشد .
سرمایه اولیه: ۲۵ میلیون تومان سرمایه نقدی به علاوه خدمات و امکانات آواتک.

مربیگری: دریافت تجربیات از زبان مربیان و کارآفرینان برتر داخلی و خارجی.

فضای کاری: محیط کاری مناسب برای استارتاپ‌ها که منجر به افزایش خلاقیت و بهره‌وری می‌شود.

آموزش: کارگاه‌های مرتبط، دوره‌های آموزشی، بهترین ابزارها و الگوهای موفق جهانی.

علاقمندان می توانند برای ثبت نام در این شتابدهنده به وبسایت آواتک مراجعه کنند.

۲- دیموند
دیموند در دانشگاه شریف قرار دارد و کار های خود از جمله پذیرش طرح ها با همکاری گروه کارآفرینی این دانشگاه انجام می دهد، امکانات این گروه هم تیم حقوقی، مشاورامور مالی و مالیات ها، ثبت شرکت، آموزش و مربی، فضای کاری، سرمایه و … است.
دیموند چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان پول در اختیار استارت آپ قرار میدهد و بعد نسبت به امکاناتی که در اختیار آنها قرار می دهد این پول را پس میگیرد. به گفته آن ها این کار برای این است که استارت آپ کار را در محیط واقعی تر تجربه کند.

تمرکز اصلی دیموند بر دانشجویان دانشگاه شریف است اما محدودیتی در پذیرش از خارج از دانشگاه وجود ندارد.

علاقمندان می توانند از طریق این لینک به وبسایت دیموند مراجعه نمایند.

۳- گروه مپس
مپیس که مدیر عامل و موسس آن آقای فریدون کورنگی است، فقط طرح هایی با دید جهانی را می پذیرد و ایده های منحصر شده به ایران را نمی پذیرد.
شرکت مپس، اولین مرکز رشد خصوصی تکنولوژی در ایران است که به منظور تولید سامانه های فناوری نوین با استانداردهای بین المللی تأسیس شده است. مؤسسین شرکت دارای بیش از یکصد سال تجربه در نوآوری و تأسیس شرکت های فناوری در اروپا و امریکا بر این ایمانند که تولید فناوری امریست جهانی و از آن جا که ایران منبعی غنی از سرمایه های انسانی است، می توان با تکیه بر تجارب گسترده مؤسسین در سطح بین المللی فناوری پیشرفته روز را در ایران ایجاد و به جهان ارائه کرد.
گروه بسیاری از تحصیلکردگان ایرانی داخل و خارج از ایران در مپس همکاری می کنند و بر همکاری با اعضای آکادمیک تاکید زیادی دارند.
متأسفانه مپس در حال حاضر پایگاه اینترنتی رسمی ندارد و اطلاعات کمی از آن در دسترس است.

۴- مرکز شتابدهی نوآوری
مرکز شتابدهی نوآوری در حال حاضر ۲ برنامه عمده دارد:
۱٫برنامه «۱۰۰ در ۱۰۰» با هدف تقویت اکوسیستم استارتاپ­ ها؛
۲٫برنامه «۱۰۰ استارتاپ» با هدف شتابدهی به استارتاپ­ های ایران.

برنامه ۱۰۰ در ۱۰۰:
در برنامه «صددرصد» تعداد یکصد رویداد استارتاپ ویکند با حضور یکصد نفر در هر رویداد، طی ۳ سال برگزار خواهد شد. انتظار می­رود با حضور ده هزار کارآفرین در این برنامه، ترویج و تشویق کارآفرینی دانش بنیان به همراه ارائه آموزش های نوین صورت پذیرد. طی این برنامه ده­ها مربی خبره کارآفرینی از میان خود کارآفرینان تربیت خواهند شد.
استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می­گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه­ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب­ها و طراحان گرافیک گرد هم می­آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده­هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده­ای را اجرا کند.
استارتاپ ویکند جایی برای یافتن شرکای مشتاق، بررسی ایده­ها و تجربه یک محیط بدون ریسک و برای بسیاری هم اولین گام در مسیر بلند کارآفرینی است. نکته جالب اینجاست که ۷۵ درصد شرکت­کنندگان ارتباطات خود را یک سال بعد از مراسم، حداقل با یک نفر جدید حفظ می­نمایند.
مجری برنامه ۱۰۰ در ۱۰۰، کانون کارآفرینان صنعتی می­باشد و طی برنامه ریزی صورت گرفته، ۷۵ رویداد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و ۲۵ رویداد هم در سایر حوزه­های فناوری برگزار خواهد شد. عمده رویدادها در دانشگاه­ها برگزار شده و دانشجویان، متخصصین و فارغ­التحصیلان مخاطبین اصلی این رویدادها هستند.

هر رویداد شامل ۴ رکن اصلی است که عبارتند از:
۱٫تسهیلگران (Facilitators): وظیفه نظارت بر حسن اجرای رویداد را بر عهده دارد.
۲٫مربیان (Mentors): وظیفه ارائه مشاوره، حل مسائل و مشکلات تیم­ها و سرکشی به آنها را بر عهده دارد.
۳٫برگزارکنندگان (Organizers): تیم اجرایی رویدادها هستند که اجرا، پشتیبانی و مدیریت رویداد را بر عهده دارند.
۴٫حامیان: شامل حامیان معنوی و مادی هستند.

برنامه ۱۰۰ استارتاپ:
هدف از برنامه «صد استارتاپ» شتابدهی به یکصد استارتاپ ایرانی در ۳ سال با بهره­گیری از ۱۰ دوره شتابدهی می­باشد. حداقل ۶۰ درصد این استارتاپ ها باید در انتهای دوره موفق به تجاری­سازی و جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون تومان به بالا بشوند.
شتابدهنده­ها (Accelerators) در دنیا از سال ۲۰۰۵ میلادی کار خود را شروع کرده اند و با اجرای این برنامه، اولین شتابدهنده ایران زیر نظر مرکز شتابدهی نوآوری راه­اندازی خواهد شد.
دوره های شتابدهی، به مدت ۶ ماه است که ۲ ماه ابتدایی آن با ورود ۲۰ تیم و با عنوان دوره «پیش شتابدهی» است. در انتهای این دوره، تیم­ها و ایده­ها مورد ارزیابی قرار گرفته و ۱۰ تیم برتر برای ورود به ۴ ماه آتی انتخاب می­شوند.
مرکز شتابدهی نوآوری، فضا، امکانات، آموزش­ها و مربیان لازم برای استقرار و فعالیت این تیم ها را فراهم میسازد و با مشارکت بخش خصوصی، با ابزار سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) در تیم­ها و ایده های موفق سرمایه­گذاری خواهد کرد.

علاقمندان محترم از سراسر کشور می توانند به منظور اطلاع از شرایط استفاده از خدمات این مرکز، به پایگاه اینترنتی مرکز در این لینک مراجعه نمایند.

۵- نوپایار
مأموریت نوپایار، همان گونه که از نامش پیداست، یاری دادن به کسب و کارهای نوپا است. کسب و کارهایی که علاوه بر نوپا بودن، در بازارها و صنایع نوی مبتنی بر دانش و فناوری ایجاد می شوند.

سرمایه: نوپایار با شبکه ای از سرمایه گذاران برای مشارکت در کسب و کارهای نوپا همکاری می کند. نوپایار آمادگی دارد سرمایه های کوچک را نیز جذب و در کسب و کارهای نوپای فناور سرمایه گذاری نماید.

ایده کسب و کار: نوپایار تعداد قابل توجهی ایده و مفهوم برای ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر فناوری دارد. این ایده ها برای اجرا با نیروهای کار جوان و متخصص و سرمایه گذارن به اشتراک گذاشته می شود.

سرمایه اجتماعی: همکاری با نوپایار، شبکه ارتباطات حرفه ای شما را گسترش می دهد و سرمایه ی اجتماعی شما را برای توسعه سرمایه گذاری و یا رشد کسب و کار نوپایتان افزایش می دهد.

استقرار و مشاوره: نوپایار دفتر کار و لوازم اداری و نیروی کار ستادی را در اختیار تیم های مستقر قرار می دهد. مشاوران و مربیان نوپایار، شما را از ایده تا اجرا و جذب سرمایه همراهی می کنند.
برای اطلاعات بیشتر و پیوستن به نوپایار به آدرس اینترنتی نوپایار در این جا مراجعه نمایید.

ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *