تولید ثروت از طریق شرکت‌های دانش بنیان

تولید ثروت از طریق شرکت‌های دانش بنیان

تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری به منظور تجاری ساختن ایده‌ها از نخستین کارهای جدی است که در کشور به منظور عملی شدن تبدیل نوآوری‌ها به تکنولوژی صورت گرفته است.

تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری به منظور تجاری ساختن ایده‌ها از نخستین کارهای جدی است که در کشور به منظور عملی شدن تبدیل نوآوری‌ها به تکنولوژی صورت گرفته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، اقتصاد دانش بنیان، نظام اقتصادی است که در آن، تولید و کاربرد دانش منشأ اصلی ایجاد ثروت محسوب میشود. کارایی این نظام اقتصادی مستلزم تعریف ساز و کارها و شناخت عوامل مؤثر بر تولید و بکارگیری دانش است که از ارتباط این عوامل با یکدیگر، زمینه افزایش عملکرد سایر بخش ها نیز فراهم میشود.

شرکت‌های دانش بنیان به عنوان حلقه واسط بین ایده و تکنولوژی و موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند که می‌توانند ایده‌ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژِی هدایت کنند ضمن اینکه گاهی اوقات خود همین شرکت‌ها هم می‌توانند ایده خودشان را به تکنولوژِی تبدیل کنند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در کشور و وجود ۲ هزار شرکت دانش بنیان گفت:‌ ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات این شرکت‌ها بوده است.

‌سورنا ستاری افزود: از لحاظ تعداد دانشجو چهارم دنیا هستیم و از لحاظ تعداد مهندسان نیز رتبه چهار تولید مهندس در دنیا را داریم.

وی با اشاره به رشد بودجه معاونت علمی فناوری دولت در سال آینده گفت: اقتصاد دانش بنیان معنی مشخصی دارد و باید در نظر داشته باشیم شرکتی ممکن است الان دانش بنیان باشد اما چهار سال آینده به علت تغییر وضع علمی، دانش بنیان نباشد که این از خصوصیت نوآوری است.

یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی انسانی به عنوان باارزش‌ترین سرمایه کشور، باید مورد توجه قرار گیرد و بدین‌ترتیب، با توانمند کردن و تشویق و زمینه‌سازی فعالیت آنان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن کمک اساسی به تحقق اقتصاد مقاومتی، کشور توان رویارویی با هرگونه تهدید اقتصادی را خواهد داشت.

بی تردید دسترسی به اهدافی چون جایگاه برتر اقتصادی، رقابت مند شدن اقتصاد و رشد و توسعه پایدار و پرشتاب، مستلزم درک شرایط محیطی اقتصاد نوین و توجه به شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از ملزومات آن است؛ زیرا برنامه ریزی برای رشد و توسعه در اقتصاد نوین، بدون شناخت این محیط و شناسایی جایگاه کشور در آن و همچنین شناخت منابع جدید رشد و توسعه به هدف نخواهدرسید.

باید گفت که با پیوند دانشگاه و صنعت توسط شرکت‌های دانش بنیان پاسخ و موضوع انشاهای قدیمی که “علم بهتر است یا ثروت”، بهتر روشن خواهد شد

یک دیدگاه دربارهٔ «تولید ثروت از طریق شرکت‌های دانش بنیان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *