آیا ایران خواهد توانست در #WTO عضو شود؟

آیا ایران خواهد توانست در #WTO عضو شود؟

سازمان تجارت جهانی (WTO) سازمانی بین‌المللی است، که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت‌نامه‌های (حدود ۳۰ موافقت‌نامه) این سازمان را امضا نموده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سوئیس قرار دارد.

ایران درخواست عضویت خود را در WTO از سال ۱۳۷۵ به دبیرخانه این سازمان ارائه نمود که این درخواست عضویت بارها با مخالفت #آمریکا روبه‌رو شد. تا اینکه در روز ۲۶ مه ۲۰۰۵ (۵ خرداد ۱۳۸۴)درخواست الحاق ایران که ۹ سال پیش در ۱۹ ژوئیه ۱۹۹۶ (۲۸ تیر ۱۳۷۵) تسلیم این سازمان شده بود برای بیست و دومین بار مورد بررسی قرار گرفت و بر خلاف نشست‌های پیشین شورای عمومی ‌بدون ابراز مخالفت آمریکا، درخواست عضویت ایران مورد پذیرش اعضا قرار گرفت و به این ترتیب ایران به عنوان عضو ناظر این سازمان، روند عضویت کامل را آغاز کرد.

افزایش احتمالی واردات کشور در منفی شدن تراز تجاری در کوتاه مدت پیامدهای منفی عضویت و در وجه مخالف: امکان جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی، دسترسی بیشتر و آسانتر به بازارهای مالی، دسترسی به تکنولوژیهای پیشرفته و دسترسی آسانتر به بازارهای صادراتی از پیامدهای مستقیم و شفافیت مالی و اقتصادی، حرکت به سمت بازار رقابتی و #اقتصاد_بدون_نفت و تحرک و شادابی بازار از پیامدهای غیر مستقیم ِ مثبت عضویت ایران در #سازمان تجارت جهانی
اصولی که هر کشور برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید بپذیرد، به قرار زیر است:
۱٫ آزادسازی تجارت خارجی
۲٫ #آزادی_واردات کلیه محصولات صنعتی و کشاورزی
۳٫ لغو محدودیت بر واردات خدمات
۴٫ #حذف_حقوق_گمرکی بر واردات محصولات صنعتی و کشاورزی
۵٫ آزادی #صادرات کلیه تولیدات داخلی
۶٫ آزادسازی نرخ کالاها و خدمات و حذف کلیه یارانه‌های غیرمستقیم
۷٫ آزادسازی نرخ بهره
۸٫ آزادسازی نرخ ارز
۹٫ #لغو_انحصاری دولتی و خصوصی
۱۰٫ #جریان_آزاد_اطلاعات
۱۱٫ تخصیص بهینه منابع به وسیله بازارکن
۱۲٫ جداسازی دو مفهوم #اقتصاد و تامین اجتماعی
۱۳٫ ایجاد دولت ناظر به جای دولت عامل در عرصه اقتصاد

کشورها برای اینکه مضرات کوتاه مدت را کاهش دهند ، روند آزادسازی #تجارت_بین_الملل را آهسته و شفاف و همراه با یک برنامه دقیق حمایت معنوی و تکنولوژیکی از صنایع داخلی خود اجرا می کنند و با کوتاه کردن دست دولت و سازمانهای اقتصادی شبه دولتی و رانت خوار از یک سو و پرداخت #یارانه_آموزشی و لجستیکی به صنایع عمومی یا موسسات سالمی با شفافیت اقتصادی (مانند اعضا #بورس) بنیانهای تجاری و اقتصادی کشور را برای حضور و ظهور در محیط تجارت بین الملل آماده می کن
نتیجه اخلاقی
آنچه در واقع با پیوستن به این سازمان رخ می دهد ، توضیح داده شد…. حال تحلیلِ اینکه انتخاب، اراده و امکان پیوستن کشور به سازمان تجارت جهانی وجود دارد یا خیر ؛ قضاوت با خوانندگان محترم….

#بهمن_مقیمی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جرجیا در تفلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *