بررسی وضعیت و بحران های مالی کشور های در حال توسعه

وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه و بحران های مالی در این کشورها امکان تامین سرمایه را برای اجرای پروژه های بزرگ به راحتی فراهم نمی کند.در پروژه ها به دلیل حجم بالای سرمایه مورد نیاز امکان برگزاری آنها دشوار می باشد.تنها راه برکزاری این پروژه های بزرگ از طریق اعتبارات دولتی امکان پذیر می باشد.بسیاری از پروژه های دیگر از طریق سرمایه گذاری کشورهای خارجی امکان پذیر می باشد.برای مثال پروژه های نفتی , گازی , پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر , برای اجرای این پروژه ها باید از تسهیلات بانکها و موسسات خارجی استفاده کرد.تلاش بر این است که در این سر مقاله به روش های تامین مالی پروژه ها پرداخته شود و سپس به طور مختصر روش های تامین مالی را بیان کنیم.
در تامین مالی پروژه ها با توجه به نوع پروژه و صنعت مرنبط به آن می توان روش های مختلفی را برای تامین مالی پروژه متصور شد برای استفاده از منابع داخلی تخصیص بخشی از درآمد کشور و تخصیص بخشی از درآمد حاصل از صادرات در نظر گرفته می شود.
برای استفاده از منابع خارجی تامین مالی شرکتی تامین مالی پروژه ای و روش های غیر فرضی ( سرمایه گذاری ) سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی باید بهترین روش ها مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم با کمترین میزان وقت و هزینه جوابگوی ریسک های پروژه باشیم.
از طرف دیگر توجه متولیان پروژه در پیش بینی و در نظر گرفتن شیوه تامین مالی مناسب با شرایط پروژه در به کار گیری روش های مختلف تامین مالی بسیار موثر است.در حالت کلی برای رسیدن به یک ساختار مناسب باید روش های تخصصی ریسک نوع قراردادها جنبه های حقوقی و مالی هر ساختار و هماهنگی آن در شرایط پروژه مورد بررسی قرار گیرد.
انواع روش های تامین مالی داخلی که برای اجرای طرح ها یا اعتبارات پروژه ها ارائه می شود عبارتند از:
وام اجرا به شرط تملیک , روش اقساطی ,کمکهای فنی , مشارکت در سرمایه انواع روش های تامین مالی غیر مستقیم خارجی:
در این گونه از روش ها کشور سرمایه پذیر وامی را از کشور یا موسسه وام دهنده دریافت می کند و موظف است در سررسیدهای مقرر اقساط باز پرداخت آن را به وام دهنده بپردازد.
در این روش کشور یا بانک وام دهنده هیچ گونه ریسکی را نمی پذیرد و تمام ریسک ها متوجه کشور وام گیرنده است.به عبارتی روش های قرضی که می توان از آنها به عنوان وام نام بردعمدتاً با تضمین باز پرداخت همراه می باشد.
• استفاده از تسهیلات اعتباری از بانک ها و موسسات مالی خارجی
• استفاده از تسهیلات بانک ها ی توسعه ای مانند : بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی
معمولی است که بانک کشور با هدایت و نظارت بانک مرکزی با گروههای بانکی کشورهای صنعتی موافقتنامه هایی موسوم به موافقتنامه پایه منعقد می نماید که به موجب آن بانک ها با گروه بانک های خارجی طرف موافقتنامه تا سقف معینی تسهیلاتارزی در اختیار بانک های تجاری ایران قرار می دهد.
مهندس رضازاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *