روش‌هایی برای ایجادمحیط کار شگفت‌انگیز


رفتار و عملکرد شما در محل کار چگونه است؟ آیا از فرهنگ سازمان و رفتارهمکاران خود راضی هستید؟ امروزه با وجود تغییرات دائمی در محل کار و قوانین موجود، کارمندان هم ناچار به تغییر هستند، اما متاسفانه برخی از سازمان‌ها نسبت به تاثیرات مستقیمی که شرایط و محل کار جدید بر وظایف، عملکرد و به طور کلی طرز تفکر کارمندان می‌گذارد، بی‌توجه هستند.

همین مساله، حفظ و جذب افراد مستعد را با مشکل مواجه می‌سازد. وجود تناقضات فرهنگی فراوان در یک سازمان، پشتیبانی از کسب و کار به خصوص در بخش‌های در حال تغییر را دشوار می‌کند. برخی از سازمان‌ها جهت رویارویی با هر گونه تغییر و فراهم کردن شرایط لازم برای مدل‌های تجارت و همچنین افزایش بازدهی آمادگی دارند و می‌دانند فرهنگ مناسب محل کار، موجب شکوفایی خلاقیت و بالا رفتن انگیزه در جهت انجام وظایف به بهترین نحو و در مسیر اهداف سازمان می‌شود. سازمان‌هایی که در آنها توسعه تجارت و پرورش استعدادها در یک راستا اقرار دارند، سعی می‌کنند با طراحی مناسب محل کار به پیشرفت کارمندان و کسب و کار کمک کنند. این مقاله به بررسی عوامل موثری که تاثیر فراوان بر عملکرد ذهنی کارمندان وافزایش مطلوبیت محیط کاردارد، می‌پردازد:
مدیریت: مدیریت سازمان، زوایای مختلف اهداف سازمانی و همچنین مسوولیت‌های افراد را مشخص می‌کند. سازمان‌های موفق با تعیین عوامل موفقیت در مدیریت، کارمندان را به ادامه فعالیت تشویق می‌کنند. باید توجه داشت در همه سازمان‌ها چنین شرایطی حکمفرما است؟ و در صورت وجود مدیریت صحیح، چه معیاری برای ارزیابی عملکرد کارمندان وجود دارد. گروه مدیریتی تا چه حد قوی است؟ آیا کارمندان از عملکرد و روش کار مدیر راضی هستند؟ تمامی کارمندان موظف هستند تا با نگاهی به گذشته کاری، عملکرد خود را ارزیابی کنند و بررسی کنندآیا نتیجه ارزیابی با قوانین و خواسته‌های مدیریت سازمان در یک راستا قرار گرفته است؟ بدون داشتن استراتژی خاص، تغییرات انجام گرفته در سازمان صرفا یک جانشینی است و تکاملی صورت نمی‌گیرد.
توسعه و پیشرفت شغلی: سازمان‌ها به منظور یافتن جانشینان مناسب در پست‌های مختلف، باید طرح‌هایی جهت شناخت و پرورش افراد مستعد داشته باشند. به عبارت دیگر، حق کارمندان مستعد و علاقه‌مند به پیشرفت است تا مورد توجه قرار بگیرند. اگر سازمان به پیشرفت کارمندان اعتقادی نداشته و هیچ گونه پیشنهادی در این زمینه ارائه ندهد، چه انگیزه و اشتیاقی برای انجام کارهای روزمره و تلاش برای عملکرد عالی وجود دارد؟ تشویق کارمندان به پیشرفت تاثیر مستقیمی بر عملکرد و طرز فکرشان می‌گذارد. یک مدیر به جای انتظار برای فعالیت‌های خودجوش کارمندان، باید جهت پرورش استعداد‌ها سرمایه‌گذاری نماید. به منظور حفظ جایگاه عالی در کار باید دائما پیشرفت و ترقی کرد.
نام تجاری شرکت‌ها: نام تجاری شرکت برای بسیاری از کارمندان در حکم اعتبار است به آن معنا که جایگاه آن در بازار تاثیر مستقیمی بر احساس کارمندان به عنوان نمایندگان شرکت و میزان تلاش آنها در جهت افزایش سهم بازار و اعتبار سازمان دارد. این امر برای جوانانی که از فعالیت برای نام تجاری خاص به خود می‌بالند، بیشتر به چشم می‌خورد. هویت اکثر کارمندان با نام تجاری شرکت‌ها پیوند خورده است به همین دلیل تا زمان فعالیت برای سازمان نسبت به آن وفادار خواهند ماند. موفقیت نام تجاری تاثیر مستقیمی بر عملکرد، طرز تفکر و رویکرد کارمندان دارد. عده‌ای از کارکنان با تلاش بی‌وقفه برای نام تجاری شرکت به مرور زمان نام تجاری را متعلق به خود می‌دانند و حاضر به انجام هر کاری برای شرکت هستند.
ارزش روابط: در سازمان‌هایی که به ارتباطات و روابط اهمیت داده می‌شود، انتظار می‌رود کارمندان در سایه همکاری و کار گروهی، عملکرد عالی داشته باشند. به عبارت دیگر، یک روش جالب جهت بیان انتظارات سازمان، تشویق به برقراری ارتباط با دیگران است. آیا ارتباطات در شرکت شما منظم و سازمان یافته است یا کارمندان باید به طور مستقل و براساس نیازهای خود دست به ایجاد روابط بزنند؟ پاسخ شما، روش برقراری ارتباط و همکاری در سازمان را مشخص می‌کند. وجود هرگونه رویکرد در سازمان بیانگر انتظارات سازمان از مدیر در نحوه برقراری ارتباط و همچنین همکاری کارمندان در این زمینه است. ارزش منابع و فرصت‌های پیش آمده درنتیجه ارتباطات قوی را بدانید.
اعتماد و شفاف سازی: در محیط کار، هر اندازه اعتماد و اطمینان بیشتر باشد، مخفی کاری کمتر خواهد بود. با تقویت اعتماد و شفاف‌سازی در سازمان، کارمندان با آزادی و جدیت بیشتری به پژوهش و نوآوری می‌پردازند. آیا مدیران امکان برگزاری جلساتی جهت تشویق و قدردانی از کارمندان را دارند؟ وجود جوی پر از اطمینان در سازمان نه تنها موجب بالا رفتن اعتماد به نفس کارمندان می‌شود، بلکه اعتماد کارمندان به یکدیگر نیز افزایش می‌یابد.
حمایت مدیر: نگرش و خط مشی مدیریت در جهت حمایت و پیشرفت اعضا، موجب تشویق و افزایش کارآیی کارمندان می‌شود . متاسفانه، بسیاری از سازمان‌ها هنوز چگونگی توسعه برنامه حمایتی را نمی‌دانند. در مقام یک مربی به هنگام راهنمایی کارمندان به نیازها و نگرانی هایشان پاسخ می‌دهید، در این صورت با حمایت موجب رشد و پیشرفتشان می‌شوید. حمایت از کارمندان ضمن بالا بردن کارآیی موجب می‌شود کارمندان از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنند.
اعتبار: یکی از عوامل موفقیت کارمندان که همواره باید از سوی سازمان‌ها در نظر گرفته شود دادن اعتبار به آنها است. فراهم کردن فرصت جهت بروز استعدادها موجب افزایش کارآیی در میان کارمندان می‌شود.کارمندان باید به روراستی با خود و زنده نگاه داشتن اعتبار شخصی تشویق شوند. به عبارت دیگر، سازمان با فراهم نمودن ابزار وشرایط مناسب، کارمندان را تشویق می‌کند تا به طرز فکر، نحوه فعالیت و نوآوری خود اهمیت دهند. اعتبار موجب افزایش آگاهی کارمندان نسبت به توانایی‌های فردی می‌شود.
پاداش: تخصیص پاداش به کارکنان حتی طی بحران‌های اقتصادی نباید نادیده گرفته شود. پاداش برای بسیاری از کارمندان، یکی از عوامل تقویت کننده و مهم افزایش کارآیی است.

مترجم: هوتسا عسکری نسب
منبع: Forbes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *