گاهنامه الکترونیکی کارآفرینی ۲۲ سخن سردبیر

گاهنامه الکترونیکی کارآفرینی ۲۲

سخن سردبیر

شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم در زمان رکود اقتصادی در کشور شرایط مناسب و ایده آلی نمی باشد. خیلی از این بنگاه های اقتصادی کشور که با مشکلات عدیده ای مواجه گشته اند خلاقیت خود را  نمایان می سازند و از فرصت ها بهره می برند، خود را با شرایط تطبیق داده و در میدان رقابت خود را از رقبا جدا کرده و تبدیل به پیشرو در بازار فعلی می گردند.

برای اینکه نگاهی تحلیل گرانه و آسیب شناسانه به مسائل اقتصادی پیرامون داشته باشیم، باید فرصت ها و تهدیدات را بشناسیم و از تمام آن ها به نفع خود استفاده نماییم. یکی از فرصت های امروز جامعه اقتصادی کشور مان، افزایش نرخ ارز است که باعث گشته قیمت تمام شده محصولات به صورت ارزی کاهش پیدا کند و در بازار های جهانی رقابت پذیرتر شوند. برای مثال در شرایط حاضر که دستمزد و مصوب سالیانه کارگر حدود ۴۰۰هزار تومان است ، تبدیل آن به دلار حدود ۱۱۰ دلار خواهد بود که در سطح جهان تقریباً بی رقیب است. در شرایط فعلی صادرات یک راه برون رفت از بحران حاضر است. برای رسیدن به این اهداف نیاز به بکارگیری افراد مجرب و با تجربه در این صادرات داریم. رکود اقتصادی، فرصت هایی را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم یک بازنگری کلی در فرآیندهای تولید، روش ها،  دستورالعمل ها و ساختار ها داشته باشیم. باید در زمان کاهش مشغله، تولید در جهت بالا بردن بازدهی و روان سازی کارها انجام گیرد.

فرصت دیگر جذب نیروهای انسانی است. ‌شرایط اقتصادی در زمان رکود باعث تعطیلی کارخانجات و دستگاه های اقتصادی مختلف است که در نتیجه افراد متخصص زیادی از کار بیکار می شوند. این افراد برای ارائه فعالیت های خود بدنبال مکان مناسبی برای  کار هستند که باید برای آنها شرایط خوب آماده گردد و سازمان خود را از لحاظ نیروی انسانی غنی تر و پربارتر نمود.

بدلیل عدم ثبات سیستم تصمیم گیرنده و سیاست های کلی روز ،‌ تهیه ارز دچار

مشکلات عدیده ای شده که برای چیره شدن به آن نیاز به افراد با تجربه بالا در روابط عمومی خوب می باشد که این افراد پیوسته با رایزنی با ادارات و استفاده از روابط خود راه های میانبر برای انتقال ارز را نشان داده و در راستای تهیه آن اقدام می نمایند. راه حل فوق راه حلی کوتاه مدت است ولی برای راه حل میان مدت نیز نیاز مبرم به تقویت واحد تدارکات خارجی خود دارید. با وجود وابستگی تولیدات داخلی به مواد اولیه وارداتی، تامین آن از پیمانکاران داخلی کشور مشکلات زیادی فراهم کرده است که ناشی از کمبود نقدینگی پیمانکاران جهت تهیه و تامین مواد اولیه می باشد. برای حل کوتاه مدت این بحران در زنجیره تامین پیمانکاران، با تحقیق و تحلیل مواد بحرانی را تشخیص داده و آن ها را به مقدار لازم با توجه به بودجه تهیه نماییم. راه حل میان مدت این مورد یافتن پیمانکارانی بهتر است که قدرت تهیه مواد اولیه و تحلیل شرایط بازار و ریسک های موجود را داشته باشند. در شرایط فعلی نباید مشتری ها را تنها گذاشت، تولید محصولات مختلف به علت های متفاوت دچار اختلال می گردد و مشتریان ابزار نارضایتی از روند توزیع جنس در بازار دارند.

در شرایط فعلی باید به انتقادات شان گوش فرا داده شود و آن ها را مطمئن سازیم که به زودی از بحران خارج شده و بهتر از قبل در تامین به آن ها خدمت خواهیم کرد. بروز مشکلات برای رقبای وارد کننده باعث کاهش توان در واردات شده، چون قدرت مالی اکثریت آن ها محدود است، عموماً از بازار خارج خواهند شد. این فرصت خوبی برای کسب سهم بازار رقبای وارد کننده می باشد. در این شرایط باید با واحد تحقیقات بازار، لیست فروشندگانی را که از وارد کنندگان خرید می کردند تهیه نمود و آن ها را برای خرید محصولات جایگزین در رده های قیمتی متفاوت ترغیب نمود.

                                                                                                                                                                          مهندس رضازاده

شما برای دریافت گاهنامه الکترونیکی کارآفرینی می توانید به سایت خانه کارآفرینان ایران مراجعه نمایید www.karafarini.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *